Futra naturalne

Dlaczego futra są nieetyczne?

Co roku na całym świecie na futro zabija się ponad 100 milionów zwierząt. Około 95% z nich hodowanych jest na fermach, co wiąże się z ich ogromnym cierpieniem, zarówno fizycznym, jak i psychicznym. Zamknięcie w ciasnych klatkach, zwierząt żyjących w warunkach naturalnych na ogromnych obszarach, skutkuje ogromnym stresem, agresją w stosunku do innych zwierząt jak i autoagresją, kanibalizmem, stereotypią i apatią. 

Futra naturalne związane są nie tylko z cierpieniem zwierząt, ale również z wykorzystywaniem toksycznych substancji do garbowania i dalszej konserwacji, co przyczynia się do zanieczyszczenia środowiska naturalnego. 

Poważnym problemem środowiskowym jest również wysoka emisja dwutlenku węgla do atmosfery. Według szacunków niezależnego ośrodka badawczego CE Delft do wyprodukowania 1 kg futra z norek potrzeba średnio 11 zwierząt, które w ciągu swojego życia spożyją 563 kg paszy. W porównaniu z innymi tekstyliami, takimi jak poliester czy poliakryl, futro wypada gorzej w 17 z 18 kategorii uwzględnionych w badaniu CE Delft. Chodzi tu o  m.in. zmianę klimatu, eutrofizację, czyli proces prowadzący do zamierania życia w zbiornikach wodnych czy toksyczne emisje. W niektórych przypadkach wpływ futra zwierzęcego był 28 razy wyższy niż innych materiałów.

Dołącz do programu i razem odeślijmy futro do historii

Polskie społeczeństwo jest przeciwne hodowaniu zwierząt na futra. Według stanu badań opinii publicznej na wrzesień 2019 roku, 73,1 % obywateli i obywatelek zadeklarowało, że hodowanie i zabijanie zwierząt na futra nie powinno być w Polsce dopuszczalne. W związku z tym coraz większa liczba konsumentów nie chce wspierać firm i marek, które kojarzą się z cierpieniem zwierząt. Informacja, które firmy należą do kampanii, pozwala podejmować bardziej przemyślane decyzje konsumenckie.

Jakie korzyści płyną z publikacji deklaracji?

Podpisanie deklaracji oznacza obietnicę marki wobec konsumentów, że w przyszłości nie zacznie sprzedawać ubrań zawierających elementy futrzane, a także stanowi oficjalne stanowisko firmy dotyczące dobrobytu zwierząt. 

Ponadto, w ten sposób marka wyznacza trend rezygnacji z wykorzystywania futer naturalnych, dzięki czemu w przyszłości kolejne marki z pewnością zdecydują się na podobny krok. Jednocześnie kształtuje to kierunek, w którym będzie zmierzać moda w ciągu najbliższych kilkunastu lat.

Przykład deklaracji znajduje się TUTAJ

Aktualnie do programu należy ponad 1500 firm, marek i projektantów z całego świata, m.in.: