Branża handlowa, HoReCa i produkcji żywności

Los zwierząt nie jest obojętny dla konsumentów.

Jak w związku z tym zmienił się rynek w ostatnich latach?

Ponad 2000 sieci handlowych, hoteli, restauracji i producentów żywności na świecie i 150 w Polsce podjęło oficjalne decyzje o wycofaniu jaj z chowu klatkowego.

Ponad 400 firm na świecie i niemal 20 działających w Polsce podpisało zobowiązanie do poprawy dobrostanu kurcząt hodowanych na mięso.

Ponad 1500 firm, marek i projektantów z całego świata wycofało futra naturalne z kolekcji.

Dlaczego warto wdrażać takie zmiany?

  • Zobowiązania firm do rezygnacji z produktów takich jak jaja „trójki”, mięso z szybko rosnących kurcząt czy naturalne futro i konsekwentne wdrażanie tych zobowiązań mają realny wpływ na poprawę dobrostanu milionów zwierząt hodowlanych.
    • Firmy z branży handlowej, spożywczej i HoReCa, wydając jasne i publiczne zobowiązania do rezygnacji z mięsa z szybko rosnących kurcząt do konkretnego roku dają wyraźny sygnał producentom drobiu, że stopniowo zmniejszać się będzie zapotrzebowanie na takie mięso i że aby pozostać konkurencyjnym, powinni sukcesywnie rezygnować z hodowli o najniższym poziomie dobrostanu zwierząt i inwestować w chowy alternatywne. Dają tym samym impuls do zmian producentom i wpływają na zwiększanie się udziału hodowli lepszych pod względem dobrostanu zwierząt na rynku. Podobnie w przypadku producentów jaj. W przypadku hodowców ryb, decyzje sieci handlowych o rezygnacji ze sprzedaży żywych karpi stanowią impuls do dostosowania łańcucha dostaw i inwestycji np. w przetwórnie przy stawach. W przypadku futer zwierzęcych, każda kolejna marka odzieżowa czy obuwnicza decydująca się na rezygnację z futer naturalnych potwierdza, że hodowla zwierząt na futra powinna przejść już do historii.
  • Konsumenci oczekują korzystania z produktów pochodzących z hodowli zapewniającym zwierzętom wyższy poziom dobrostanu zwierząt.
    • Szereg badań opinii społecznej jasno potwierdza – dobrostan zwierząt hodowlanych jest ważny dla Polaków i Polek, ma wpływ na nasze wybory zakupowe i jako społeczeństwo oczekujemy od firm uwzględnienia go w łańcuchu dostaw. 82% Polaków uważa, że chów klatkowy kur niosek nie zapewnia zwierzętom odpowiednich warunków do życia, a ponad połowa Polaków (54,5%) sądzi, że z jajek z chowu klatkowego powinny zrezygnować restauracje, markety i producenci żywności (Biostat, 2020).92% Polaków uważa, że warunki hodowli kurczaków na mięso powinny ulec poprawie, a 72,3% uważa warunki chowu kurczaków za istotne podczas zakupów (Biostat, 2020).59,0% Polaków uważa, że sprzedaż żywych ryb, w tym karpi, w sklepach nie zapewnia tym zwierzętom odpowiednich warunków (Biostat, 2020).73,1% Polaków uważa, że hodowanie i zabijanie zwierząt dla ich futer nie powinno być w Polsce dopuszczalne (Biostat, 2019).
  • Dobrostan zwierząt to coraz ważniejszy trend CSR, czyli odpowiedzialności społecznej biznesu.
    • Wzgląd na dobrostan zwierząt to jedna z już ważnych i nadal rosnących na znaczeniu odpowiedzialnych praktyk biznesowych. Oznacza to, że kiedy mowa jest o jakości produktów – surowców czy składników żywności – bierze się pod uwagę ich pochodzenie. To czy dane jaja pochodzą od kur żyjących w klatkach czy hodowanych na wolnym wybiegu, czy futro pochodzi od lisów trzymanych w klatkach czy jest wyprodukowane syntetycznie to tylko jedne z pytań, na które każda firma z branży spożywczej czy odzieżowej powinna odpowiedzieć.Podejmowanie zobowiązań mających na celu poprawę dobrostanu zwierząt hodowlanych i konsekwentne, regularne informowanie o postępie w ich wdrażaniu pokazuje konsumentom, że firma jest transparentna, a także – stawia na wysoką jakość swojej oferty i zrównoważony łańcuch dostaw.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami